דיסלקציה

תוכן עניינים

כבר שנים רבות שלקויות למידה מסוג דיסלקציה זוכות לתשומת לב רבה מצד אנשי חינוך והורים, כך שהמודעות לכך עוזרת יותר לילדים לקבל את האבחון המגיע להם בזמן. אנחנו יודעים היום שלפחות 25% מהילדים סובלים מלקויות למידה מסוימות במידה זו או אחרת כך שיש יותר דיסלקטים ממה שחושבים ולכן אנחנו מוצאים עוד ועוד שיטות ללמד אותם מה שנחוץ להם כדי ללמוד כמו כולם ולהתקדם ולהגיע להישגים.

מהי דיסלקציה?

דיסלקציה היא לקות שהמקור שלה הוא במוח והיא גורמת לכשל בתפיסת אותיות, מספרים או שפה זרה נוספת. דיסלקטים אינן יכולים לקרוא או לכתוב כמו אנשים רגילים משום שהם לא יכולים לקלות אותם בדיוק כמו ילד רגיל ונחוצות שיטות למידה מתקדמות כדי להתגבר על כך וללמד אותם בכל זאת מה שאפשר. חשוב לדעת שרבים מהדיסלקטים מצליחים ללמוד בכל זאת ולכתוב ולקרוא בגלל שיטות אלה שמלמדות אותם כיצד.

קשיי הילדים

השיטות המיוחדות עוזרות לילדים ללמוד לקרוא ולכתוב למרות הקושי משום שהלקויות מונעות מהם להרגיש את הביטחון העצמי שמתקבל בזכות ההישגים בלימודים. הם יוכלו לקרוא לאט ולכתוב בשגיאות כתיב אבל בסופו של דבר יצליחו להשתלט על הכישורים האלה וללמוד כיצד. המקרים הייחודיים הם כאשר הדיסלקציה מונעת גם יכולת הבנה של מה שקוראים ולכן יש למצוא פתרון טכני שחוסך ממנו את ההתעסקות בכך והתמקדות בהבנת הנקרא.

חשיבות השילוב והלמידה

כל מה שמונע מילד להשתוות לחבריו גורם לו פגיעה בביטחון העצמי ובדימוי העצמי. זה מוביל לבעיות התנהגות שיכולות ללמד על כך שיש לילד בעיה כלשהי משום שזוהי דרכו לאותת על כך. כשהוא אינו מצליח לקבל ציונים דומים לשלהם הוא גם מפסיק להאמין בעצמו ואם לא מכוונים אותו ומוסיפים טיפול נפשי תומך הוא עלול לוותר בכלל על כל מה שיכול לקדם אותו בחיים ולמצוא את דרכו הייחודית להתבטא ולהתפרנס. ילד דיסלקטי הופך למבוגר כזה ולכן חובה לטפל בכך.

טיפול בדיסלקציה

איך להתגבר על דיסלקציה אצל ילדים? הטיפול בילדים דיסלקטיים נע בין גישה טיפולית התומכת בביטחון העצמי והיכולת שלו ללמוד ולהאמין בעצמו לבין שלל שיטות שמלמדות אותו למעשה כיצד ללמוד על ידי יצירת מעקפים מסוימים. בשיטות אלה הם לומדים בכל זאת לא להסיח את הדעת ולהתעלם מהקושי כדי ללמוד לקרוא ולספור. השיטות המתקדמות מתמקדות באימון החשיבה כדי שהילד ילמד לראות מה שצריך ולא מה שמוחו מסיט אותו לראות.

מעקף חושים

כשהחושים של הילד מתעתעים בו הוא צריך ללמוד לסמוך על עצמו ולבדוק דרכים אחרות לקלוט את המידע בצורה טכנית. במקרים כאלה הוא ילמד לעבד מידע ולהפעיל את המרכז במוח שכן יכול לתפקד כדי לקלוט אותיות ומספרים גם בעזרת חושים נוספים וטריקים שונים שאנשי המקצוע יודעים שהם עובדים מצוין. כך, ילדים מקבלים את הביטחון ביכולת שלהם ללמוד והם מקבלים מוטיבציה ללמוד בעצם יותר מכפי שעודדו אותם לעשות כך קודם.

עבודה עם ילדים דיסלקטיים

לילדים דיסלקטיים מוצעות דרכים שונות להתמודד עם הלקות, בעיקר שיטות וטכניקות שונות כדי ללמד אותם לקרוא ולכתוב. מי שאינו לומד זאת בכל זאת בגלל דרגת חומרה גבוהה של הלקות, צריך למצוא לעצמו חלופה כדי להשתלב בכל זאת בדרכים אחרות. כשילדים כאלה מקבלים את האבחון הנכון בזמן מיד מוצמד אליהם מעקב כדי לראות כיצד אפשר לפתח אצלם גם כישורים שמפצים אותם על הלקות. זה מיועד במיוחד כדי לאפשר להם לתרום ולהיתרם בחברה.

שילוב בכיתה רגילה

יש ילדים שיכולים להשתלב בכיתה רגילה ויש כאלה שיצטרכו ללמוד במקומות שמתאימים להם יותר, לאחר דיונים בוועדות השמה. יש לבדוק בדיוק מה מתאים לכל ילד ולא לתת לתיוג ולסטיגמה להפריע להם להתקדם. אם הורים מרגישים שאין להם די כלים כדי להתמודד עם הלקות והשלכותיה, רצוי לבקש ולקבל עזרה והדרכה. מה שחשוב לדעת הוא שאין סיבה שילד לא יצליח בחיים בגלל דיסלקציה ואפילו יגיע למערכת ההשכלה הגבוהה.

דימוי עצמי הוא המפתח

המפתח להצלחת ילדים דיסלקטיים הוא הדימוי העצמי הגבוהה שיש לטפח ולמנוע מהם להרגיש נחותים מסיבה כלשהי. זה תלוי לא רק בכיתה ובמורים שלהם, אלא בעיקר בהורים ובמשפחה שחייבים לעטוף אותם ולתת להם הרגשה שהם בדיוק כמו כולם, רק מגיעים למטרה בדרך אחרת שדורשת יותר מאמץ ועבודה.